NYHEDSBREV 2023:1

Kære alle Biblioteksvenner.

Så lige lidt nyt fra den lille forening. Søndag den 19.marts havde vi en meget velbesøgt Generalforsamling, og referat derfra er vedhæftet denne mail og heraf fremgår bl.a. at Sus Hviid Huss er trådt ind i bestyrelsen. Velkommen til Sus. Generalforsamlingen gik over i en præsentation af min netop udkomne bog ”Den afrikanske arv”, og da det er min første voksenroman, havde jeg lavet en lille reception. Mange var søde og kom og var med til at fejre udgivelsen.

Kwabena trommer her beskeden om at bogen nu er udkommet.

Lørdagen efter havde vi et spænde arrangement i Vejle, en Ghana aften sammen med Ghana Venskab og Kwabenas Kulturgruppe i Vejle. Omkring 50 personer kom, og vi spiste ghanesisk mad, fik oplæg om foreningerne og så filmen ”Hear me out” – en fantastisk dokumentarfilm fra Nord Ghana. Har I ikke set den, så gå ind på Ghana Venskabs hjemmeside og se den (den tager ca. 15 minutter). Eller her på www.youtube.com/watch?v=0pwxsQ_KTgY. Hen på aftenen var der høvdingeparade og til sidst musik og dans.

Og så til en rigtig god nyhed. Ghana Biblioteksvenner har sammen med Jelling Friskole fået 30.000 kr. til et projekt, hvor en klasse fra Friskolen skal være venskabsklasse med en skole i Dalun. På den måde prøver vi at lave nogle aktiviteter, der kan fremme en anderledes tilgang til fortællinger og læsning. Vi kalder det ”Projekt Verdensborger i Jelling og Dalun”. Projektet er inspireret af vores Affaldsindsamling på netop de to skoler, og da børnene efter indsamlingen mødtes på Zoom, gik der et sus gennem børnene begge steder. Alle var høje og denne entusiasme og engagement vil projektet bygge videre på. Vi glæder os.

For at få dette projekt godt i gang, har Britta og jeg besluttet at tage en lille tur til Dalun. Vi rejser allerede den 30.april, og vil også bruge turen til at få købt nye bøger til Biblioteket, se på om der skal ske ændringer i det store projekt, som nu går ind i det andet år, og få et overblik over økonomien. Alt sammen på en uges tid. Vi glæder os til rejsen og til at vi i et nyt Nyhedsbrev kan fortælle nyt dernede fra.

Og så en glædelig nyhed. Aisha der arbejder på biblioteket i Dalun er blevet mor. Vi ønsker hende tillykke. En af bogklublederne bliver vikar.

Med disse ord vil jeg ønske alle et rigtig godt forår.

Jim.